Friday, November 26, 2010

Sesungguhnya...saya INSAF :(


Assalamualaikum wbt peeps :)

There are so many things happened to me lately that make me realize i shud FOCUS more on ibadah, ukhuwah and sedekah rather than the BLOODY handbag.

yes i admit, byk pengajaran yg i lalui semasa kematian arwah my beloved SIL dan sedikit sebanyak membawa keinsafan dan pengajaran pd dari ini yang lama hanyut...* i admit*

kita TIDAK PERLUKAN berpuluh atau beratus DESIGNERs HANDBAG and STUFF LIKE THAT untuk orang mengingati kita sehingga ke akhir hayat.

kerana di akhir hayat nanti...hanya kain kafan putih yg menemani kita ke liang lahad dan tentunya bukan juga dari jenama Gucci, Pucci atau Armani.

Harta dunia tidak menjanjikan berapa ramai org yg melawat kita semasa kematian, yang menemani semasa jenazah dimandi dan dikafankan, yang sudi hadir solat jenazah serta menemani kita ke pusara. Sesungguhnya saya inginkan kelebihan yg diberi kepada org2 yg beriman dan baik hati *Ya Allah, moga jangan kau palingkan niat serta usahaku ke arah itu*

Apakah antara kebaikan yg saya lihat sendiri semasa pengkebumian org yg disayangi Allah...

Rohnya ditarik dengan senang, tidak perlukan beberapa jam atau beberapa hari dan bulan menderita sakaratul maut. *i wasn't there but my sister told me*

Hujan turun membasahi bumi agar tanah lembut utk dikorek dan dikambusi semasa beliau sakaratul maut.

Hujan berhenti disaat nyawanya telah tiada untuk memudahkan urusan mandi, kafan dan solat jenazah.

cuaca sgt cantik dan mendung sepanjang mengiringi jenazah dri masjid ke tanah perkuburan seolah2 sama2 berdua dan mengiring pemergian insan terpilih ini

tidak terdapat lopak/ becak di tanah perkuburan beliau walaupun cuaca baru reda dr hujan lebat.

segala urusan jenazah dipercepatkan dan selamat diuruskan dlm tempoh yg kurang dr 3 jam. *subahanuallah*

Majlis Tahlil & yassin yang penuh dan didatangi oleh tetamu tanpa henti even pd hari ke 3 n 7. (relatives, frens and more fens, jiran n strangers)

mendapat sedekah berupa makanan etc yg tidak putus2 utk jemaah, *yg ntah dari hamba allah mana*

*telekung dan brg peninggalan yg berbau wangi*

Subahanallah! Byk lagi kebesaran yg Allah swt tunjukkan yang saya rasa tidak perlu dikongsi di sini.

saya hanya ingin berkongsi pengalaman dan tidak juga mengatakan bahawa arwah adalah terbaik, terlalu alim, tiada dosa dan sebagainya tetapi cara hidupnya yang baik pd kedua org tua dan mertua, kurang bercakap benda yang tidak berfaedah, suka terseyum, sentiasa bersederhana, suka bersedekah dan sanggup berkongsi dan memberikan barang kesayangannya pada org lain dan bermcm2 kebaikan yg tidak perlu saya huraikan disini, membolehkan beliau dipilih untuk pergi dengan sempurna pada hari istimewa.

ya mungkin itu kebesaran Allah dan kita tidak tahu pula bagaimana cara kita dipanggilNya nanti.

Ya Allah, janganla kau ambil nyawaku dengan cara yg memalukan dan matikan hambamu ini dalam iman. Insyallah.

Saya juga amat berharap agar ada insan diluar sana yang sanggup menegur agar saya tidak alpa dalam usaha memperbaiki diri dan jika terdapat sbrg keterlanjuran di dalam isi kandung penulisan blog ini kelak.

Saya bukanlah insan yang sempurna tetapi cuba mencari redha di bumi pinjamanNya.
jadikanlah aku hambamu yg rajin beribadah, suka bersedekah, merendah diri, ringan tulang, menghormati sesama insan, kuat bekerja utk rezeki yg halal dan mendapat rahmatmu didunia dan akhirat. Amin.

Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk adalah daripada diri saya sendiri.

"Dan tidaklah kehidupan di dunia ini kecuali hanya sebagai permainan belaka, sedang kehidupan Akhirat itulah yang lebih baik bagi orang2 yang taqwa. Apakah kamu tidak mahu memikirkannya?" surah Al-an'am 32

-salam-

9 comments:

Norr said...

Salam...Yani, thanks for the reminder. Ya btul, yang paling penting, " Pulang membawa sekeping hati yang selamat sejahtera ".

Al-Fatihah utk arwah.

Unknown said...

insafnya baca.. take care dear..

Amelia Khalik said...

Yanie, Alhamdulillah..itu yg terbaik. I feel d same way. Masih blom terlambat untuk kita berubah kan..insyAllah..:)

Anonymous said...

I feel the same way coz nenek i baru je meninggal last week...Al-hamdullilah urusan pengebumian berjalan dgn lancar..tp yg begitu meninggalkan kesan dlm hati I sampai ke hari ini...semasa jenazah nak dikafankan,makcik I mengingatkan semua yg ada masa tu" mati nanti kite hanya bawak kain kafan... Bukan harta yg kite sayang..selain amal ibadat,sedekah amal jariah....thanks for the reminder yanie...:) I terfikir yg I byk spend beribu utk henbeg..alangkah bagusnya kalau I bersedekah amal jariah..bukan mati bawak handbag pun!

Anonymous said...

insya Allah, it all starts with "nawaitu"

azaleha

Ealyie said...

Thanks Sis for this sweet entry..:) Insyaallah kita sama2 berhijrah hanya semata untuk mandapat keredhaanNya..:)

Zuliana said...

thanks 4 d reminder...masih blom terlambat utk berubah ke arah kebaikan...jdkan perkara yg lps sbgai 1 pengajran dan pengalaman..smg kita sama2 berubah ke arah kebaikan..

knv said...

semoga dipermudahkan everything for you. amin.

Anonymous said...

Hi,

I used to read your blog but stopped coz I felt quite sickened at the way you did not bat an eyelid buying handbags that cost more than what an average employee takes home each month. and to have that as a 'hobby'- with 'acquisition' (to coin your term) after acquisition - is beyond my comprehension, only because I think there are countless other ways one can use the money. I even have a few heated debates online on this very topic as I am saddened to see so many of our educated malay women falling prey to this need to have a collecttion of designer handbags/shoes for whatever reason. So I am pleasantly surprised, coming back to this blog after a long time, to see this entry. i respect your determination in wanting to change things and wish you all the best. I hope that I dont sound too patronising. If anything, your entry makes me re-analyse my own life and increase my determination to improve my ibadah. So I thank you for that.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...